Talböcker i träningen

Tänkte i denna artikeln ta upp en ny träningsmetod som vi i Fyris har börjat använda oss av nämligen talböcker.
Men hur kan talböcker ha något med träning att göra undrar kanske ni? Jo, vi är långt ifrån ensamma att testa detta, alla större klubbar har börjat arbeta väldigt mycket med mental hälsa och mental träning även om idrotten i sig som man utövar är en fysisk aktivitet. Detta för att man alltid ska kunna vara på tårna när det verkligen gäller och inte vara någon annan stans i huvudet än där man ska vara.
Vi använder även talböckerna i återhämtningssyfte, att snabbare återhämta sig efter en match eller en hård träning.
Hur kommer då talböckerna in i bilden? Jo, det är nämligen så att flera kända mentala tränare eller föreläsare om mental hälsa har börjat släppa sitt material på just talböcker. Detta är utmärkt att då använda inom träning.
Den mentala biten kan man lyssna på medan man tränar något annat för att bli starkare just mentalt, våga spela sitt spel, våga vinna, våga vara på planen och inte vara rätt för att misslyckas, det är inte så enkelt som man tror men med hjälp av talböcker inom mental träning kan det tränas upp.
Den andra delen vi använder det till är just avslappning och yoga. Det finns mängder av avslappningsband på marknaden som man kan lyssna på medan man exempelvis stretchar efter ett hårt träningspass.
Visa av avslappningsbanden är dock väldigt viktiga att följa instruktionerna på och bör därför i mellan åt göras enskilt för att nå bäste effekten. Att vi kanske 10 minuter efter en hård träning, lägger oss skönt och sätter i gång denna talbok och lyssnar på innehållet. De som talar i dessa böcker är experter inom ämnet och vi har redan sätt en god effekt både på den mentala biten, men framförallt på återhämtningen, hur snabbt vi kan komma ner i varv och slappna av efter ett hårt träningspass så kroppen får tid att återhämta sig och inte brytas ner.
Tänkte tipsa fler klubbar att ta efter detta, för sportens skull.
Kör hårt!